Aankomst Vlissingen

De aankomst in Vlissingen dinsdag 27 augustus 2019

Dinsdag 27 augustus hebben we ons klaargemaakt voor het laatste stukje naar Vlissingen. Eerst nog even lekkere broodjes en ..... echte Zeeuwse bolussen gehaald bij de warme bakker in het dorp.
Om 12 uur vertrokken en het bleek dat we genoeg tijd hadden om rustig zeilend om 3 uur aan te kunnen komen in Vlissingen. Om 2 uur was de wind weer eens op. Dus moesten we de motor starten. Helaas was het zicht ook niet best. Zo waren we slecht te zien vanaf het strand waar Femke met Floor 's ochtends al naar toe waren gegaan.

Klokslag 3 uur voeren we de ingang van de Michiel de Ruyterhaven binnen. Op de loodssteiger langs de ingang stond het ontvangstcomité, Ronan, Cindy en Dennis en verderop op het havenhoofd bij de sluis stonden Femke,Lisa en Floor. Dat was super leuk om ze weer te zien na 4 maanden.  Nadat we afgemeerd hadden zijn ze allemaal aan boord gekomen en hebben we in de kuip onze thuiskomst gevierd.
's Avonds bij de haven hebben we met z'n allen lekker gegeten bij Brasserie Evertsen waarna iedereen weer naar huis vertrok en wij moe maar voldaan teruggegaan zijn naar de boot.

Woensdag 28 augustus restte ons nog het laatste stuk naar Yerseke. Daar willen wij proberen de boot  voorlopig te laten liggen.
Het stuk Westerschelde tussen Vlissingen en Hansweert is altijd erg druk met grote scheepvaart naar en van Antwerpen,maar we vertrokken met de goede tijstroom en zijn via het Middelgat  naar Hansweert gevaren. We konden gelijk achter de beroepsvaart aansluiten en de sluis door. Helaas moesten we wel wachten voor de Vlakebrug en de Postbrug maar die tijd hebben we benut om aan de wachtsteiger te lunchen.
Om 3 uur kwamen we aan in Yerseke en kregen via de marifoon een plek toegewezen door de havenmeester.

Adieu Vlissingen

Laatste stuk over de drukke Westerschelde

Wachten voor de Postbrug

Dit was dan ook het einde van onze 3,5 maand durende zeilreis van Port Napoleon in Zuid Frankrijk naar Nederland.
De totale afstand die we hebben afgelegd is 2388 mijl.
We kijken terug op een zeilreis met zeer verschillende weersomstandigheden maar over het algemeen was het aan de koude kant. Van de 6 seizoenen die we in de Middellandse Zee hebben gevaren hebben we nooit zoveel lange broeken, truien en zeilpakken moeten dragen.
We hebben gelukkig geen noemenswaardige pech met de boot gehad. Ook bij extremere omstandigheden heeft de boot zich prima gehouden en uiterst stabiel getoond.
Al met al geeft het ons een tevreden gevoel dat we deze tocht hebben volbracht en kijken we terug op een afwisselende en prachtige trip.