O.a. Verwaaid in Roscoff


Verwaaid in Roscoff
Dinsdag 13 augustus 2019

Deze week leek het in Roscoff wel winter in een Nederlandse haven. Koud, stormachtig en nat! En we waren erg blij dat we de kuiptent, na zoveel jaar, er weer eens op hadden gezet.
Op die manier kregen we meer beschutte leefruimte en meer uitzicht.



Paul heeft één dag heel nuttig besteed aan een reparatie van de rits aan de buiskap en aan een vervelende “shitklus”. Het toilet van de stuurboordhut was al een poos verstopt en dat kan soms erg lastig zijn onderweg.

Roscoff is een mooi oud stadje met een bijna Engelse sfeer. We troffen het, want in juli en augustus reed er een (gratis) Roscoff bus en deze deed ook de haven aan.
Met een reguliere bus zijn we dit deel van Bretagne nog gaan verkennen en hebben de nodige cultuur opgesnoven o.a. in het plaatsje Saint Pol de Léon. 
La Maison Prebendale 
Tegenwoordig Maison des expositions de la ville St.Pol de Léon


Kathedraal Pol Aurélien

Prachtige gebrandschilderd raam in de Cathédral Pol-Aurélien
Notre Dame du Kreisker






V
lak aan de haven was een exotische botanische tuin, Jardin Exotique & Botanique de Roscoff. Op de dag voor vertrek hebben we deze nog uitgebreid bewonderd en genoten van de prachtige planten en bomen.
De tuin beslaat 16.000 m² en bevat een grote collectie uit alle delen van de wereld. 






Opa moet af en toe even uitrusten en van het uitzicht genieten.






19 augustus 2019
Om 08.00 uur vertrek Roscoff. Heel even oponthoud gehad door een Ferry die 20 minuten te vroeg arriveerde.
Half bewolkt, west 3 bft.


Achteraf is het best een zware dag geweest, met harde wind en een knobbelige zee met hoge golven. 4 a 5 bft. Hiervan geen foto's omdat je je handen al vol hebt om jezelf vast te houden.:-)  Het was wel grotendeels zonnig  en dat was heel belangrijk na al die sombere dagen.



Aankomst St. Peter Port, Guernsey 19.50 uur.
De pontoonhaven lag enorm vol en wij moesten dus ook stapelen. Het leek Terschelling wel in het hoogseizoen J
De gewone haven konden wij niet in, daar zit een drempel in en onze kiel steekt te diep.
We zijn nog een dag in Guernsey gebleven omdat we diesel wilden tanken en dat pas vanaf half tij kon, anders is het te ondiep bij de pomp.
Hierdoor zouden we dan de aansluiting met de stroming van de Alderney Race missen en die stroom wilden we niet tegen hebben want dan komt de boot niet vooruit.
St. Peter Port nog wat uitgebreider verkend en gezellig geluncht. Op de heenreis hebben we hier langer verbleven en het eiland rondgereden.
St. Peter Port


De drempel van de haven

Prachtige zonsopgang eenmaal op zee
Woensdag 21 augustus 2019

Om 06.00 uur Guernsey tijd vertrokken.
Vrij vlakke zee, geen wind, 8 graden. Nog donker, later op de dag een waterig zonnetje.
Aan het begin van de Alderney race werd het water heel warrelig. Op een gegeven moment hadden we zoveel stroom mee dat we 11.7 knopen SOG hadden! De zee werd één grote klotsbak.
Dit stuk van Het Kanaal heet dus niet voor niets Alderney Race J
Afstand was 44 mijl, in werkelijkheid maar 34 door het water gevaren
de rest krijg je cadeau vanwege de stroming.

Het wisselen van de Guernsey vlag voor de Franse

Bij Cap de la Hague kregen we van Vodafone de melding: Welkom in Frankrijk en direct waren we weer 1 uur van de dag kwijt!. De jetlag viel gelukkig mee. ;-)
In Cherbourg aangekomen was het heerlijk warm en zonnig, de zomer leek weer terug….

Donderdag 22 augustus 2019
Bij het ochtendgloren om 06.25 vertrokken. Kalme zee, wind ZW-NW 2, zonnig.
Bij de Seine baai gekomen werd het druk met scheepvaartverkeer. In deze baai ligt o.a. Le Havre en Ouistreham.
Er waren ook Kabelleggers, waarvan sommigen herhaaldelijk in discussie waren met vissersschepen over de marifoon. Logisch, ze willen natuurlijk niet dat de zojuist gelegde kabels weer opgevist worden. Maar wat zijn die vissers eigenwijs!
Afgemeerd in Fecamp om 18.15 uur.
Door afwisselend stroming mee en tegen hebben we in werkelijkheid 80 mijl gevaren, terwijl er 69 op de teller staan.





Vrijdag 23 augustus
Om 07.05 weggevaren omdat de haven daarna te ondiep zou worden om weg te komen. Hierdoor vrijwel de hele route tegenstroom gehad.
Geen wind, wel zon, vlakke zee Oostenwind 1 a 2 bft., alles gemotord.




Dieppe is een fijne haven, waar je altijd in en uit kunt, dus diep genoeg. Het is een leuke, levendige stad en we zijn hier al diverse keren geweest. Ook al in 2008 met onze Sea Drive I. En in juli 2012 hebben we hier een poos verwaaid en verregend gelegen, dat was tijdens onze eerste trip met de Sea Drive II.
In juni 2013 op onze heenreis naar de Middellandse Zee hebben we Dieppe ook nog aangedaan toen samen met Jan en Els van de Fermate.


Zaterdag 24 augustus
Klokslag 7 uur vertrokken. Mooie opkomende zon. Doel Boulogne sur Mer.
Zonsopkomst

Na 2 uur varen kunnen de zeilen erbij. Er staat net niet genoeg wind om de motor uit te kunnen zetten.
Onderweg ineens een raar geluid en de boot ging trillen. We zaten om z’n beurt op de uitkijk naar vissersboeitjes, dus dat kon het volgens ons niet zijn.
Na achteruit gevaren te hebben, werd het minder. Dus weer verder. Maar de sturen bleven trillen en Paul vertrouwde het niet. Uiteindelijk hebben we het zwemplateau laten zakken en is Paul aan de slag gegaan met de pikhaak. Hiermee kon hij  een enorme collectie waterplanten van het roer afhalen en daarna was het euvel verholpen J!
Met de pikhaak aan de slag!


Om 16.40 uur afgemeerd in Boulogne sur Mer en .......het was hier 32 graden!! Dat was wennen. Snel de bimini weer opgezet en korte broeken aan.

Vanaf Cherbourg en de daaropvolgende havens zijn we steeds in plaatsen waar we al diverse keren geweest zijn, ook nog met onze eerste Sea Drive. Alle bezienswaardigheden, kathedralen en vele musea hebben we al eens bekeken. 
En nu het weer ons goed gezind is, willen we daar volop gebruik van maken. Dus varen we elke dag verder met zoveel mogelijk gebruik maken van het juiste getijde.
We zijn al 3,5 maand onderweg en willen heel graag ook een keertje naar huis!



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Winter 2019

De voorbereidingen