Golfe du Lion

Gisteren, 14 mei, eindelijk kunnen vertrekken uit Port Napoleon. Zaterdag tot en met maandag heerste er weer een Mistral. Het ging zondag zo erg tekeer dat het aluminium van vingerpontons afscheurde en boten tegen elkaar kwamen te liggen. Paniek en veel toeschouwers! Hafenkino :-)

Creatieve oplossing van Paul om met 10 Bft toch
 de inductieplaat te kunnen gebruiken. Zo glijden de pannen er niet vanaf!

Het oorspronkelijke plan was om de Golf van Lion over te steken en in 1 keer naar Rosas of Barcelona te varen. Maar omdat we dan aan het eind van de middag de wind pal tegen zouden krijgen, hebben we gekozen voor Leucate.

Het is een lange tocht geweest. Vertrokken om 07.00 uur. Eerst heel rustig het  (erg ondiepe) riviertje af om in de baai Golf de Foz te komen. Daar veel scheepvaart van grote containerboten e.d.

We begonnen met noordenwind 4 bft. Daarna werd het 5. Hiermee konden we lekker opschieten want de wind kwam van opzij. Deze halve wind koers zorgde wel dat we tussen de 8 en de 9 mijl per uur konden varen. Het was wel berekoud!

Lekker warme kleding aan.

Vanaf een uur of elf werd de wind steeds minder tot er uiteindelijk helemaal geen wind meer was. De, niet voorspelde, hoge golven bleven echter lang doorgaan.

Dat werd motorvaren. En inderdaad, wel zoals voorspeld, kwam de wind 's middags van de tegenovergestelde kant, zuid.. Dat werd weer stevig aan de wind zeilen! Met af en toe een dwarse golf over de hele boot. Waardoor alles zout is geworden. Al met al een lange zeildag.
We arriveerden om half 9 en moesten, zoals de havenmeester van Port Leucate had geschreven in zijn e-mail, een plek aan de quai d'accueil nemen. Helaas waren we eerst in het verkeerde bassin. Na de pizza aan boord toch maar om 23 uur de boot omgevaren naar de goede plek.

We liggen nu op een mooie plek bij een gezellig vakantieparkgedeelte van het stadje.

Vandaag hebben we een "rustdag".
Boot schoongespoten en ontzout, wat fruit e.d. gekocht op het plaatselijke marktje, Paul nieuwe accu gekocht voor de boegschroef en deze geïnstalleerd, op het fietsje de nieuwe accu gehaald en oude weer weggebracht, omgeving verkend, en nu even heerlijk in het zonnetje in de kuip!