Door de Straat van Gibraltar naar de Atlantische Oceaan.

Zaterdag 22 juni

Om 08.50 vertrokken. Eerst geprobeerd diesel te tanken in de haven van Gibraltar maar er waren te veel grote motorboten voor ons en dat gaat uren duren. Die tijd hebben we niet want we willen het juiste getij oppikken om door de Straat te komen. Dan maar geen goedkope diesel ;-)

Bij vertrek was het helder en zonnig, eenmaal op het water werd het bewolkt en mistig. Het was een bizar gezicht om achter ons Gibraltar totaal in de mist te zien verdwijnen! Het leek een soort theemuts van wolken.

Gibraltar met een wolkenmuts op.

Er is veel drukke scheepvaart in de baai, we moeten dus aan alle kanten ogen hebben want ze houden uiteraard absoluut geen rekening met zeilschepen.

In de namiddag aangekomen in Barbate na een heftige zeildag. Bij Tarifa hadden we 7 bft en hoge, oplopende golven!
We wisten dat dit kon gebeuren want bij Tarifa staat 300 dagen van het jaar een wind van 6 bft of meer.
De stroming in de Straat van Gibraltar is erg sterk van west naar oost. Dit komt doordat het water in de Middellandse Zee verdampt en het water van de oceaan daar naar toe stroomt en dit moet allemaal door deze smalle trechter!
Daarom vertrokken 2 uur na hoog water Gibraltar en een wind uit oostelijke richting. Dan heb je kans op de minste tegenstroom.

We hebben vandaag voor de 2e dag alsmaar PAN PAN berichten op de marifoon van Tarifa radio. De meldingen zijn dan of alle schepen willen uitkijken naar een rubberboot met immigranten die op de zee dobberen en of we dat dan willen melden. Heel naar allemaal!

Zondag 23 juni

Vertrek vanuit Barbate om 09.00 uur, tijdstip waarop de dieselpomp open gaat. Even 195 liter diesel getankt. Buiten de haven gekomen hebben we een poos enorm moeten manoeuvreren tussen allerlei piepbootjes met vissertjes die met een viswedstrijd bezig waren. Die waren vast niet zo blij met ons!
Zeilen gehesen, halve wind 12 knopen. Zeer wisselend weer op een, af en toe, knobbelige zee.  Om 16.00 uur afgemeerd in Cadiz.
We kunnen zeggen dat we de Straat van Gibraltar nu achter ons hebben!

Cadiz is een prachtige historische stad. Op de heenreis hebben we hier een paar dagen doorgebracht

De Marina Puerto America was erg leeg. 6 jaar geleden was het een vrij nieuwe jachthaven, nu was er zeer veel achterstallig onderhoud. Het kwam redelijk desolaat over op ons. Er was ook ruimte genoeg. We werden wel prima geholpen door een marinero die ons aan zag komen.

Maandag 24 juni

Eerst met de fietsjes 2,5 km gefietst naar de stad, daar enkele boodschapjes gedaan en om 10.45 vertrokken. Het was regenachtig en mistig, 20 graden, Wind west 2 dus halve wind. Zeilen gehesen maar het is motorzeilen geworden. :-(

Om 13.50 afgemeerd aan de wachtsteiger in Chipiona. Mooi op tijd, want om 14.00 sluit het havenkantoor tot 17.00 uur. We krijgen direct een plaats toegewezen en snel geholpen door de Marinero (die wil graag naar huis voor de siësta ;-))

De bewolking is rond 17.00 uur verdwenen. Na een dag die zo nat begonnen was, hebben we ’s avonds heerlijk bij het strand op een terras gezeten, tapas gegeten en voor het eerst de zon weer in de zee zien zakken i.p.v. achter de bergen! ;-);-)

Met een sfeervol gitaarmuziekje erbij van de tafel naast ons.
Chipiona is een gezellig plaatsje, we houden hier even vakantie want daar zijn we aan toe. Op de heenreis in 2013 zijn we hier maar 1 dag geweest. Het geeft ons ook de gelegenheid om weer verder te kijken naar onze reisplanning voor de komende week en om te kijken waar onze opstapper Ben het best aan boord kan stappen. Hij zal een stuk langs de Portugese kust mee gaan varen.