We gaan de Middellandse Zee verlaten....

In Almerimar lagen we 3 dagen verwaaid. Maar dat is geen straf. Lekker langs het strand gewandeld en de onstuimige zee vanaf land bekeken.

Daar zagen we ook onze oude buren van de Imagine weer. Daar  hebben we de laatste dag aan boord nog even bijgepraat en afscheid genomen.

Aan boord van de Imagine, Anne Grethe, Brian en buurman Philip.

Na deze 3 gezellige dagen in Almerimar zijn we op 16 juni vertrokken naar Caleta de Velez. Dat is 65 mijl meer westwaarts. Helaas na de vele dagen veel wind nu geen wind dus alles op de motor moeten varen. Gelukkig hadden we in Almerimar maar weer eens de dieseltank volgetankt.
Caleta de Velez is een plaatsje in de buurt van Malaga. De haven is een vissershaven met een klein gedeelte voor jachten. Na onze oproep via de marifoon werden we snel aan een plek geholpen. Het was wel wat krap maar de Sea Drive paste precies tussen 2 boten in.

Het past precies.
De volgende dag, 17 juni, zijn we weer vroeg, om 8 uur, vertrokken naar de volgende haven, Estapona.Dat is 56 mijl verder. Na weer een windstille dag en een vlakke zee zijn we om 4 uur aangekomen.
Wel hebben we 2 keer veel dolfijnen gezien. Dat is altijd een leuke afwisseling.

Gibraltar in zicht!

Estapona is een mooie haven gelegen aan een toeristisch gedeelte van het stadje. Hier hebben we de benen gestrekt langs de boulevard en op een terras wat gedronken.
Het havenkantoor ziet er erg mooi uit. Ook alle andere voorzieningen zijn top!

Uitzicht op de vuurtoren van Estapona
Het mooie havenkantoor.
Goodbye Estapona....weer een gladde zee maar voor even.
We zijn nu 25 mijl verwijderd van Gibraltar. Maar helaas is de weersvoorspelling de volgende dag niet zo gunstig. Na 11 uur zal de westenwind behoorlijk toenemen. Om met 5-6 bft rond de rots van Gibraltar te varen leek ons geen aantrekkelijk vooruitzicht dus zijn we dinsdagochtend, 18 juni, heel vroeg ( 7 uur) vertrokken. Dat bleek een goede keus want al gauw hadden we 18 knopen wind maar even later dan weer 4 knopen. De wind bleek al erg vlagerig. Dat was lastig zeilen. Zeker als je probeert ze vroeg mogelijk in de haven Alcaidesa (bij Gibraltar- Spaanse gedeelte) aan te komen.
Maar we mogen niet klagen na 2 windstille dagen.....

Yvonne houd koers naar Gibraltar

Gibraltar in de morgenzon
Na het ronden van de rots van Gibraltar kom je in de baai van Algeciras. Daar is een wirwar van zeeschepen, cruiseschepen, ferries, politieboten, marineschepen, vissersboten en plezierjachten. Ongelofelijk drukte waar je goed moet uitkijken. Maar eenmaal de hectiek voorbij kom je bij de jachthaven Alcaideisa.
Na weer het gebruikelijke ritueel van papieren, paspoorten en formulieren invullen, kregen we een prima plaats toegewezen. Gelukkig ligt de haven goed beschut dus we hebben hier weinig last van de toenemende wind.

Na de lunch zijn we naar Gibraltar gelopen om een nieuw navigatiekaartje te kopen voor de rest van de reis naar Nederland. Ons huidige kaartje van de plotter is voor de Middellandse Zee.
Bij Sheppards Chandlery bij de haven van Gibraltar. Daarna zijn we maar even op een terras aan de haven gaan zitten om een Engels pintje te pakken.

Wij blijven hier de komende dagen want de windvoorspelling tot zaterdag is nog niet goed. Daarnaast moet je ook met de sterke stroming in de Straat van Gibraltar rekening houden in je vaarplan. Bij een sterke westenwind is de stroming te sterk om er tegen in te varen.
Dus we gaan weer rekening moeten houden met getij en stroming. Daar hebben we 7 seizoenen niets me te maken gehad. Maar ook de Med-mooring met de vieze slimelines behoren nu tot het verleden. We hebben weer een zijsteiger!

Dit boek is uit. Gelezen van voor tot achter en terug.