De Ria’s van noordwest Spanje

We hebben  een aantal dagen in Baiona doorgebracht. Veel fietstochtjes gemaakt. Baiona heeft een prachtig achterland en is groener dan de rest van Spanje.
De noordenwind was af en toe zo krachtig dat zelfs een groot schip van de Guardia Civil beschutting in de haven kwam zoeken.
Onze haven op de achtergrond

Vanaf onze aankomst waren er 3 dagen festiviteiten in het kader van het eren van Virgin del Carmen, de beschermheilige van de zee. Er waren veel muziekoptredens, ook de cantates van het mannenkoor “Voces Baionesas” klonken erg mooi!
Verder was er ook het gebruikelijke uitvaren van allerlei versierde bootjes met begeleiding van veel kabaal en getoeter. En ……..uiteraard kwam er iedere dag veel vuurwerk aan te pas. Dit begon al om 12 uur ’s middags met 12 vuurpijlen met harde knallen.

Uiteraard hebben we hier weer tapa’s en lekkere vis gegeten in het gezellige stadje.
Op de laatste dag van ons verblijf zochten we een gelegenheid met wifi omdat we een behoorlijk aantal updates te doen hadden waaronder één van Navionics van 1 GB, die voor onze navigatie erg belangrijk is.
Bij onze zoektocht kwamen we terecht in Cerveceria D’sastre, ofwel “de kleermaker”. Het was een zeer leuke bar met alles in het teken van de naam. Oude naaimachines en strijkbouten aan de muren. Overal randen met knoopjes omheen. Zelfs de krukken hadden het motief van knopen e.d.
De tafeltjes waren van strijkplanken. De bar was beplakt met kledinghangers enz. enz. Het leek een soort museum. Het behang bestond uit kledingpatronen
De muziek was uit de tijd van onze jeugd, jaren ’70!

Donderdag 18 juli 2019
Om 08.30 vertrokken, Er stond weliswaar nog steeds een noordenwind, maar nu slechts 3bft. ’s Middags zou dit weer aantrekken, dus we doen een kortere afstand naar een Ria verder.
De deining was ook rustig. We hebben het grootste deel kunnen zeilen, weliswaar op moeten kruisen. Het was fris maar wel zonnig!
Om 12.45 aankomst in Porto Novo, vlakbij Sanxenxo.
Pal naast de haven ligt een prachtig strand

In deze haven is het verboden te roken.

Vrijdag 19 juli 2019
’s Morgens een lange wandeling gemaakt, geluncht in Sanxenxo. ’s Middags heeft Paul in z’n duikuitrusting het onderwaterschip geïnspecteerd. En hierbij gelijk het voelertje van de snelheidsmeter van mosseltjes en schelpjes ontdaan. Zodat we weer goed weten hoe hard we varen J.

Zaterdag 20 juli 2019
Om 09.15 uitgevaren. Regen helaas!! Eerst even een stukje terug naar de haven van Sanxenxo om diesel te tanken. Dat was in Porto Novo alleen mogelijk voor de vissers.  Om 10 uur kwamen de pompbediendes en om 10.15 konden we vertrekken.
Er stond geen wind, dus gemotord. Weer veel kleine dolfijnen rondom de boot gehad. Leuk zo’n begeleiding. Dit was waarschijnlijk bedoeld als aanmoediging want we kwamen in potdichte mist terecht. Minder leuk als je tussen eilandjes en rotspunten door moet laveren.
Paul had voor de zekerheid ook de radar bijgezet.
Rond 14.00 werd het helder en hebben we de rest van de tocht heerlijk  kunnen zeilen.