Tocht langs de Portugese kust, op naar het noorden.


Dinsdagavond 2 juli

Ben, de schoonvader van Niels, is als (leerling) matroos en scheepskok bij ons aan boord gekomen om een stuk met ons mee te varen langs de Portugese kust. 

Om dit te vieren zijn we uit eten gegaan …………….

Woensdag  3 juli ’19
Vertrek om 10.00 uur uit Albufeira, doel Lagos. Wind west 3 tot 5 bft.
We hebben de hele route heerlijk kunnen zeilen.  
Aankomst 14.00 uur.

Afmeren was nog even een dingetje met een dikke 5 bft en geen marinero te bekennen. Daarnaast had de mevrouw van de receptie een verkeerd ligplaatsnummer op onze plattegrond geschreven. Toen maar in een open plaats gaan liggen na enige discussie met de havenmeester.



In Lagos hebben we een dagje “vrij” gehad en zijn o.a. bij de Mercado, de verse vis- en groentemarkt, geweest om inkopen te doen.  
En in de leuke winkelstraatjes ook nieuwe schoenen kunnen kopen! 

Ben houdt van koken en heeft voor ons een heerlijke vismaaltijd bereid.
 

pleintje in Lagos
Omdat we de volgende dag vroeg weg willen en de brug van de haven naar de rivier pas om 9 uur bediend zal worden, besluiten we om alvast aan de wachtsteiger voorbij de brug te gaan liggen. En hebben eerst maar weer even de dieseltank volgetankt.


donderdag 4 juli ‘19
Vertrek  Lagos 7 uur, doel is Sines. Weinig wind, west 1 a 2 bft. Lucht grijs bewolkt.
Behoorlijk stevige Atlantische deining. Onze matroos/kok Ben had er wat problemen mee …… ging later gelukkig goed!

Vertrek Lagos

Prachtige kust

Bij Cabo de Sao Vicente hebben we het meest zuidwestelijke punt van Europa bereikt! Op naar het Noorden!!

Cabo Sao Vicente, Portugal







Op naar het noorden!!




Weer heel, heel veel dolfijnen gezien. Wat een fantastisch gezicht!! Het blijft een geweldige belevenis!

Afgemeerd om 18.30 uur. Het was een lange, vermoeiende dag op de motor.









Afgelegde route van Lagos naar Sines.








vrijdag 5 juli 2019

Vertrek om 09.00 uur met als doel Cascais.

Beter weer, wind ZW 2 tot 3, zon en minder deining. In Cascais was de haven vol, dus zijn we de Taag weer opgevaren richting Lissabon en zijn in de haven Oeiras terechtgekomen. Om 17.30 afgemeerd. Eerst nog even volgetankt met diesel. We kregen een leuk tasje met de naam van de haven erop.
We zijn hier uit eten geweest met z’n drietjes in een mooi restaurant met uitzicht op het water. (Daar hadden we nog niet genoeg van gezien ;-) )
De entourage was mooi, de ober was een charmeur en het eten was subliem!

Zaterdag 6 juli ’19

Om 08.30 vertrek Oeiras.
Grijs weer en krachtige stroming op de Taag. Eenmaal op de oceaan werd de stroming minder en een paar uur later werd het weer zonnig, we zaten in een blauw wak.
De wind was pal van achter en we hebben een groot deel van de tocht kunnen zeilen als “Melkmeisje” en hebben weer dolfijnen gezien. 






Aankomst Peniche 16.30.










Ben had weer een lekkere maaltijd voor ons gefabriceerd ondanks dat de stroom van de haven uitgevallen was. Het is knap om te zien hoe hij in onze kombuis zulke aantrekkelijke gerechten klaar kan maken.

 
Voorgerechtje
In Peniche tijdens een avondwandelingetje zijn Paul en Ben, heel per ongeluk, op de culturele toer geweest. Zij kwamen in een prachtige kerk. Ben en Paul wilden in het centrum van Peniche bij de kerk naar binnen kijken. Toen bleek dat daar 20 minuten later een koor zou optreden. 
Uiteindelijk zijn ze daar tot aan de pauze gebleven. Het was werkelijk indrukwekkend!
Daarna, omdat er geen stroom in de haven was, in een Irish Pub een lekkere koffie genomen.
Aan boord nog even nagepraat en de kooi in want de andere dag is het weer vroeg vertrekken.



Zondag 7 juli ‘19

Om 8 uur vertrokken na eerst ons aangemeld en de kosten verrekend te hebben bij de havenmeester van Peniche die alleen kantoor heeft tussen 7 en 10 uur  ’s ochtends in het weekend. Doel: Figueira da Foz.
We willen graag een rustdag inlassen, maar moeten gewoon gebruik maken van de gunstige zuid, zuidwesten of westen wind. De heersende windrichting langs de Portugese kust is de Portugese Noord. En die willen we niet graag hebben.
Het zijn allemaal grote afstanden tussen de havens langs deze kust en met noordenwind moeten we gaan opkruisen. Dan zijn we veel langer onderweg om ergens te komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Winter 2019

De voorbereidingen