Oversteek van de Golf van Cadiz

Donderdag 27 juni '19

Vertrek Chipiona om 10.00 uur. Rustig weer, vrij bewolkt. Doel: Mazagon.
Bij het wegvaren van de steiger hoorden we ineens een flinke knal bij de boegschroef. Misschien iets dat in het water dreef? Er lagen geen lijnen meer in het water maar wel wat rommel zoals lege blikjes en plastic flessen.
Snel lieten we de boegschroef de andere kant op gaan en .......wat schetste onze verbazing? Er kwam een vis uit! Jammer voor deze prachtige vis, maar hij/zij heeft het helaas niet overleefd.

Het grootste deel van de dag hebben we heerlijk kunnen zeilen. Met af en toe slalommen tussen de vele vissersbootjes door.

Onderweg kwam er een melding van Vodafone: Welkom in Portugal! Dus zijn we deze grens ook over ;-)

Route Chipiona naar Mazagon











Het inchecken van de havens is meestal een langdurige zaak. Sommigen hebben onze gegevens nog van 6 jaar geleden, maar toch moeten er iedere keer weer alle formaliteiten zoals paspoorten, eigendomsbewijs van de boot, verzekeringspapieren, enz. worden overlegd. Deze worden dan allemaal gekopieerd. En vaak moeten we ook nog met de hand allerlei formulieren invullen en daarin moeten we o.a. ook vermelden uit welke haven we komen en wat de volgende zal zijn.
Elke haven aan deze kusten is natuurlijk een buitenhaven van de Europese Unie, dus de buitengrens.

Zaterdag 29 juni '19

Om 06.00 opgestaan en om 07.00 startklaar voor vertrek. Nog even de marinero oproepen om onze borg, € 100,00 voor de elektriciteitsadapter voor de walstroom aansluiting en € 15,00 voor het toegangspasje van de steiger, terug te krijgen. Deze marinero's behoren 24 uur per dag aanwezig te zijn. Maar ....... het is hier zo'n stille haven, er komt dus geen enkele reactie.
Mazagon, ligplaatsen genoeg!

Nog vele keren een marifoon oproep gedaan, onverrichter zake naar het havenkantoor geweest en eindelijk na meer dan een half uur contact! 
Geld teruggeven bleek een zeer groot probleem voor deze medewerker. De beste man kon het pinapparaat niet aan de praat krijgen/bedienen.
Uiteindelijk heeft hij eerst een aantal vissersbootjes getankt zodat hij voldoende cash had en onze borg kon teruggeven.
1,5 Uur later konden we vertrekken.

Door deze vertraging kwamen we bij de Ria de Formosa lagune voor Faro aan op het moment dat de tegenstroom maximaal was. Dus full power door de ingang. 
We hebben bij het leuke, bijna prehistorische, eilandje La Calutra, geankerd. Hier zijn nog geen aangelegde wegen, alleen zandpaden tussen de huisjes. 
Alles was uiterst relaxed. Wel veel kleine bootjes die met een bloedgang tussen de geankerde boten doorvaren maar zo rond een uur of acht houdt dat op. 


 Ilha da Culatra is één van de bijzonder relaxte, authentieke eilanden voor de kust van Faro













Om met het goede getij 's ochtends weer weg te varen zouden we voor zessen moet wegvaren. Daar hadden we geen zin in dus zijn we rond 10 uur vertrokken met de stroom maximaal tegen helaas. 
Weer full power naar buiten. Hebben toch nog de 75 pk's van de motor nut.


Op naar Albufeira 23 mijl verder. Helaas weinig wind dus weer op de motor verder. 

Onderweg zijn we nog getuige van het aftanken van een grote gastanker,
die ver van de kust aan een pijpleiding is gekoppeld en door sleepboten op z'n plaats wordt gehouden.




Om 13.30 uur afgemeerd in Albufeira aan de wachtsteiger. Direct fijn geholpen en een uurtje later lagen we op onze plek in de haven. 

 Gezellige, sfeervolle en bijzonder kleurrijke haven





















Reacties

Populaire posts van deze blog

De voorbereidingen

Winter 2019