Laatste gedeelte van Portugal en verwaaid in Baiona

Zondag 7 juli 2019

Aankomst  Figuiras da Foz om 16.00 uur.
Buitengaats ontstond enige verwarring omdat we rode lichten bij de haveningang zagen. Normaal betekent dit dat je er niet in mag varen omdat er b.v. grote zeeschepen en/of  ferries naar buiten moeten.  Af en toe gingen die lichten ook weer uit.
In de pilot stonden deze rode lichten  beschreven, de z.g.n. IPTS-lichten . Het leken 3 rode lichten flikkerend boven elkaar hetgeen betekent dat er een noodgeval in de haven is en je niet naar binnen mag.
Eerst de Port Control maar eens opgeroepen maar die antwoordde niet. Maar eenmaal dichtbij gekomen bleken de lichten van een discopodium op het havenhoofd te komen en hoorden we een enorm muziekgeweld.
De rode lichten waren dus afkomstig van een podium op een muziekfestival! J J. Onder begeleiding van een stevige discodreun de rivier opgevaren om bij de jachthaven te komen.

Rio Mondego

Haven Figueras da Foz

Aan boord gegeten en ’s avonds in het stadje een toetje gaan eten, nadat we eerst de feestelijke entourage bij het strand en het festival hadden bekeken.

Maandag 8 juli 2019

Na het losgooien van de lijnen eerst weer afgemeerd voor het havenkantoor om de tokens in te leveren voor de borg. Lopend was het zeker een half uur over de steigers en de kade om er te komen.
Daarna direct van Figueras vertrokken richting Porto.

Aankomst 18.00 uur. Het is weer een lange slag geworden maar we moesten wel. Morgen komt de Portugese Noord weer terug en daar willen we niet tegenin gaan hakken.

Een aantal dagen in de haven van Leixoes bij Porto gebleven. Met Ben zijn we naar een heel mooie Mercado Municipal geweest en hebben hier weer groente en schelp/schaaldieren gekocht voor een paella.
Koffie gedronken in een knusse koffiehoek in de Mercado.

Dagje toerist gespeeld in centrum van Porto. Met de bus van de haven naar het centrum is al een mooie gelegenheid om wat van Porto te zien. Daarna door het centrum naar de oever van de Douro gewandeld. Op de oever een pontje naar de overkant van de rivier genomen. We hebben er een van de porthuizen, Feirrera, bezocht waarbij we een rondleiding kregen door de wijnkelders en, uiteraard, een portproeverij. Porto is een mooie, gezellige stad.
Vermoeid maar voldaan met een andere bus terug naar de haven. ’s Avonds hebben we een afscheidsdiner met Ben in het centrum bij onze haven gehad.

Livreiria Lello & Irmao.
De op 2 na mooiste boekhandel van de wereld. Sommige Harry Potter scenes werden hier gefilmd.

De pont over de Taag, vroeger werden de portvaten hiermee verscheept.

Optreden van groep medische studenten met prachtige Portugese liederen en vaandelzwaaien.

Donderdag 11 juli hebben we Ben uitgezwaaid, die met een vroege vlucht van Porto Airport naar Eindhoven terugvliegt. Hij wil op tijd terug zijn voor de verjaardag van onze gezamenlijke kleindochter Floor, die 13 juli inmiddels 2 jaar is geworden.
Jarige Floor!
Helaas konden wij niet bij het feestje zijn want we willen de Seadrive terug naar Nederland varen en moeten gebruik maken van de zomermaanden.

Na een dag hard werken en de gewone huishoudelijke beslommeringen zoals bedden verschonen, stofzuigen, dweilen, schoonmaken e.d., zijn we vrijdag een dagje gaan fietsen. Hoewel de infrastructuur niet zo op fietsers ingesteld is, was fietsen met onze 6-versnellings vouwfietsjes goed te doen. Af en toe zat er een berg(je) in van, voor ons, de 1e categorie J.

Vrijdag 12 juli hebben we onverwacht familiebezoek gekregen van Jasper, neef van Paul en zijn vriendin Adinda, die toevallig een weekje op vakantie in Porto waren. Ze kwamen op de fiets een borreltje drinken. We zijn nog even lekker uit eten gegaan met ze.

Zaterdag 13 juli ‘19

Zijn om 07.45 vertrokken maar ….. waren pas om 08.15 de haven uit L. We hebben even gestoeid met een ander “bootje”. Hebben hem toch maar voorrang gegeven ;-)
Het "bootje" :-)
REGEN!!

Paul kijkt uiteraard iedere dag naar de weersvooruitzichten. Hij let vooral op de wind en de hoogte van de golven maar er was helaas ook wat regen voorspeld en in de middag zou het opklaren. Dat laatste pakte toch iets anders uit. De hele dag hebben we onweersbuien gehad waarbij af en toe de wind behoorlijk toenam. Helaas uit verschillende richtingen. Omdat we de onweer verderop in het water zagen slaan, hebben we voor alle zekerheid alle mobiele elektronica in de oven gedaan. Omdat deze van metaal is fungeert die als een kooi van Faraday.
Om 16.00 zijn we de noordgrens Portugal-Spanje gepasseerd en zitten dus weer in de Europese tijdzone. Het is dan direct een uur later.

Aankomst Baiona (Spanje) om 18.30 uur. Gelukkig draai je dan de Ria de Baiona in en wordt de zee rustiger en de wind valt bijna helemaal weg omdat de haven erg beschut ligt. We kijken terug op een lange dag met slecht weer, regen, onweersbuien (bliksemflitsen om ons heen in het water) en af en toe veel wind (in en rondom de buien).

We zijn een groot deel van de tocht begeleid door zwermen kleine dolfijntjes met witte buikjes. Ze speelden met de boot. Heel erg leuk! Konden ze niet filmen want de apparaten hadden we in de oven gelegdL.
In de haven hebben we een prima plek toegewezen gekregen van de havenmeester.

Gezien de voorspelling zullen we nog wel een aantal dagen in de Ria's van Noord Spanje doorbrengen voordat we richting La Coruna kunnen varen.